Tractorpulling
De tractorpulling vond zijn oorsprong in Amerika. Rond het begin van de twintigste eeuw lieten lokale boeren hun paarden trekken om te zien welke boer het sterkste paard bezat. Sinds 1929 deed de tractor zijn intreden.
De tractorpulling werd pas echt populair in de jaren vijftig, toen er daadwerkelijk wedstrijden georganiseerd werden waarbij ontspanning en plezier centraal stonden. Men maakte een stalen bak gevuld met stenen en beton (stoneboats) die de trekker diende vooruit te trekken. De trekker moest proberen om ten yard (ongeveer 91 meter) te bereiken. Later ontwikkelde men een slee, waar vrijwilligers opsprongen tijdens de trek. Iedere trek stond hetzelfde aantal vrijwilligers op hetzelfde punt, zodat de trekker hetzelfde aantal gewicht moest trekken.
In de jaren die hierop volgden werd de trekkers steeds meer specialistisch. Trekkers moesten voldoen aan bepaalde afstellingen, er werden turbo’s toegestaan en de brandstofpompen werden dusdanig verbouwd om zo meer vermogen uit de trekker te halen. Dit alles zorgde ervoor dat de wedstrijden, met name voor de vrijwilligers op de slee, steeds gevaarlijker werden. Om dit gevaar te beperken mochten de trekkers niet harder rijden dan zes mijl per uur. Daarnaast werd er een slee of sleepwagen ontwikkeld die gewicht mechanisch kon verplaatsen. Eind jaren zestig werd de National Tractor Pullers Association (NTPA) opgericht. Deze organisatie gaf uniforme regels aan de wedstrijden en introduceerde twee klassen, namelijk de stock en de modified klassen.
Eind jaren zeventig werd de tractorpulling dan ook naar Nederland gehaald. Op het wereldkampioenschap ploegen werd in 1977 door een aantal Amerikanen deze nieuwe sport geïntroduceerd. Sindsdien zijn er steeds meer wedstrijden georganiseerd en inmiddels is de sport niet meer weg te denken uit Nederland. Ook in Nederland is er een overkoepelend orgaan voor de tractorpulling, de Nederlandse Truck en Tractorpulling Organisatie (NTTO).

Truckpulling
In 1987 deed de truckpulling zijn entree in Nederland, namelijk tijdens een tractorpullingwedstrijd in Almkerk. Twee rivaliserende zandtransporteurs wilden wel eens zien wie de sterkste truck in huis had. De directe aanleiding vormden de trucks die langs de baan opgesteld stonden, terwijl ze helemaal niet mee deden. De technische uitdaging werd als maar groter en na verloop van tijd ontstond er een12 ton klassement. Het ontstaan van deze klasse in 1998 zorgde voor een sterke organisatie van de truckpulling.
In 2006 werd het maximaal gewicht verlaagd van 12 ton naar 10,5 ton. In 2010 werd dit nogmaals verlaagd naar 9,5 ton, omdat de kracht van de voertuigen zo groot werd dat de sleepwagen moeite had de voertuigen op tijd tot stilstand te brengen.
De overkoepelende organisatie, de Vereniging Truckpulling Nederland (VTN) is inmiddels een professionele organisatie geworden waarbij alles draait om trucks.