Uitleg klassen

Farmstock
Standaardklassen
De standaardklassen vormt nog steeds de basis van de tractorpulling. In deze klassen wordt gereden met tractoren die nog altijd gebruikt worden op loon- en agrarische bedrijven. Aan deze tractoren mag maar weinig veranderd worden, hoewel ze natuurlijk wel moeten voldoen aan de reglementen op het gebied van veiligheid. Het maximum toerental is 2700 toeren per minuut en er geldt bovendien een vermogenslimiet. De banden mogen niet bewerkt zijn om zo meer tractie te kunnen generen. De standaardklasse wordt verreden in de gewichtsklassen 2,5; 3,5; 4,5; 5,5; 7,0; 9,0 en 11,0 ton. Tijdens de tractorpulling in Montfoort wordt de 2,5 ton klasse niet gereden.

Sportklasse
In de sportklasse hebben deelnemers al meer vrijheid ten opzichte van deelnemers in de standaardklassen om modificaties aan hun tractoren door te voeren . Zo mag er bijvoorbeeld een andere brandstofpomp en een forsere turbo op de tractor worden gemonteerd. Wel geldt hierbij een maximum van een toerental 2700 toeren per minuut. Daarnaast geldt er nog een maximale motorinhoud, die per gewichtsklasse verschilt. Tevens mogen de banden worden bijgeslepen om het vermogen optimaal in trekkracht om te kunnen zetten. In deze klassen rijden zeer uiteenlopende tractoren van verschillende merken en modellen. De tractoren uit de sportklassen rijden in gewichtsklassen van 2,5; 3,5 en 4,5 ton.

Supersportklasse
De supersportklasse is het paradepaardje van de Farmstock. In deze klasse mogen de deelnemers gebruik maken van elke brandstofpomp of turbo en mogen er tussenkoelers worden toegepast. Deze machines leveren dan ook veel vermogen, waarbij het toerental gelimiteerd is op 2700 toeren per minuut en een maximaal motorinhoud wat varieert per gewichtsklasse. Het relatief lage toerental zorgt ervoor dat de onderdelen in de aandrijving het zwaar te verduren hebben. Dit is ook de reden dat de machines moeten voldoen aan strenge veiligheidseisen. Zo moeten de tractoren voorzien zijn van een rolkooi en is de deelnemer verplicht een gekeurde helm te dragen. De tractoren uit de supersportklasse rijden in de gewichtsklassen 3,4; 3,6 en 4,5 ton.


National
(Light) Compact diesel
De machines in deze klasse lijken veel op de grote prostocks, maar dan een stuk kleiner. De voorschriften schrijven namelijk voor dat de machines het uiterlijk moeten hebben van een bestaande landbouwtractor. Daarnaast mag de motor maximaal vier cilinders, acht kleppen een cilinderinhoud van maximaal 2,5 liter hebben. Als brandstof moeten deze kleine tractoren diesel gebruiken. Bijna alles aan deze machines is zelf gebouwd; het frame, de aandrijflijn en in de meeste gevallen ook het plaatwerk. De machines mogen maximaal (inclusief chauffeur) 600 kilo wegen.


Hot stock/ Light superstock

De hot stocks vormen een betrekkelijk nieuwe klasse. Deze machines zijn in veel opzichte vergelijkbaar met de pro stock, hoewel deze machines wel een ton zwaarder zijn. De basis van de tractoren vormt wel de tractor zoals deze in de landbouwsector gebruikt wordt. Er moet gebruik gemaakt worden van het motorblok, het koppelingshuis en het versnellingsbakhuis van de standaarduitvoering en de tractor moet qua uiterlijk overeen komen met dat van de tractor zoals hij ooit de fabriek verliet. In tegenstelling tot de pro stock is er bij de hot stock geen maximum aan het motorinhoud. Wel moet er voor de turbo een inlaatrestrictie zijn gemonteerd. Het gewicht van een hot stock (inclusief bestuurder) bedraagt 4,5 ton.

Light/heavy modified
In deze klasse is vrijwel alles geoorloofd, mits de deelnemer de reglementaire beperkingen op het gebied van lengte en gewicht maar in acht neemt. Bovendien moet hij zich aan de strenge veiligheidseisen houden. Vermogens van 8000 pk zijn zeker geen uitzondering. De banden van 170 centimeter hoog en 77,5 centimeter breed wordt er geprobeerd het vermogen in trekkracht om te zetten. De vrije klasse wordt gereden in de gewichtsklassen van 2,5 en 3,5 ton.

Pro Stock
Ook in deze klasse moet de deelnemer uitgaan van een tractor die in de landbouw gebruikt wordt. Er moet gebruik gemaakt worden van het motorblok, het koppelingshuis, het versnellingsbakhuis en de achteras van de standaarduitvoering. De deelnemers is vrij om zelf een versnellingsbak en achteras te kiezen en een frame te bouwen, maar hierbij blijft de eis dat de tracotr enigszins moet overeenkomen met de tractor uit de fabriek. Het aantal turbo’s is bij e pro stock gelimiteerd tot maximaal 1 en de cilinderinhoud is beperkt tot 8,3 liter. Er mag alleen gebruik gemaakt worden van dieselolie als brandstof. Met behulp van een waterinjectie en een tussenkoeler wordt de temperatuur van de inlaatlucht teruggebracht. Hierdoor kan er een toerental van soms wel 6500 toeren per minuut gehaald worden. De machines rijden met een gewicht, inclusief bestuurder van 3,5 ton.


Grand National
Mini Unlimited De machines in deze klasse zijn met hun 950 kg de lichtste tractoren die in de Grand National actief zijn. Deze tractoren hebben hun eigen sleepwagen. De sterkste mini’s hebben een vermogen van 2000 pk. Door het hoge vermogen in verhouding met hun lage gewicht zorgt ervoor dat de machines moeilijk te besturen zijn. Ze schieten vaak van links naar rechts over de baan. De motor is vaak een Amerikaanse V8-motor, die voor extra prestaties wordt voorzien van een mechanische compressor.


Two Wheel Drive

In deze klasse moeten de tractoren zijn voorzien van een carrosserie van een auto. De deelnemer is echter geheel vrij in zijn keuze, een pick-up of een oldtimer het kan allemaal. De motor is weer een Amerikaanse V8-motor met maximaal een compressor. Om de ontwikkelingen op motorisch gebied wat af te remmen heeft de NTTO besloten de klasse te limiteren met een maximum aan het slagvolume. De 2600 kg two Wheel drives zijn met name bekend om hun spectaculaire wheelies.

Super Stock
De landbouwtractoren vormen weer het uitgangspunt in deze klasse. Het motorblok, het koppelingshuis, het versnellingsbakhuis en de achteras van de standaarduitvoering moeten weer gebruikt worden. De dieselmotor is veelal omgebouwd tot een krachtbron met vonkontsteking, waarbij pure methanol als brandstof gebruikt wordt. Een koelsysteem is niet nodig omdat de verdampende brandstof veel warmte aan de motor ontrekt. Er worden soms vermogens van meer dan 3500 pk gehaald. De machines rijden met een gewicht, inclusief bestuurder, van 3,5 ton.

Light Modified

Modified

Unlimited

Pro Stocks


9,5 ton Standaard en Hobbysport
In 2009 kwam steeds vaker naar voren dat deelnemers uit de Standaardklasse niet te remmen zijn en graag nog aan de auto willen sleutelen. De APK keuring werd als bezwaarlijk gezien, omdat dit voor extra kosten in aanschaf en gebruik zorgt. Vandaar dat er in 2010 voor gekozen is een Hobbysport klassement in het leven te roepen. De belangrijkste verschillen tussen de Hobbysport en de Standaardklasse zijn: geen APK keuring, de turbo hoeft niet meer origineel te zijn, er mag een afschermingsplaat over de turbo, toerensensor (om toeren van de sleepwagen te controleren) en een restrictor (zorgt voor bovengrens van het motorvermogen). De truck is zo vormgegeven dat deze nog wel over de weg naar het wedstrijdterrein kan gaan. Bij de VTN wordt de Standaard en Hobbysportklasse in één klassement gereden.

Supersportklasse